vrijdag 23 maart 2012

Utrecht


Utrecht. Iedereen kent het, iedereen komt er langs. Als er seinen weigeren of bovenleidingen bevriezen, zitten in Utrecht als eerste de sporthallen vol gestrande reizigers. De dichtheid van snelwegen is er fabelachtig en de enorme fietsenzee trekt zelfs aandacht over de grens. Zie hier wat de Belgische bentenge er over blogt. En over bloggen gesproken, je schijnt er op zondagen ook BB-ers (bekende bloggers als Sanneke en Susy) tegen te kunnen komen. In Utrecht.

Maar ik verdwaalde er in verlaten onderdoorgangen, genoot er van de eerste lentezon en schoot plaatjes van de buitensporige bouwwoede die daar heerst. Zelfs op zondag. Ook de stations van Arnhem, Zwolle, Rotterdam en Den Haag zijn getransformeerd in bouwputten. Ook daar trof ik een kruip- en sluip- door van tunnels, bruggen, rammelende noodliften of 'door de NS ingezette bussen'.

Maar ik was in Utrecht. Waar ik keek hoe de trein naar Groningen werd aangekoppeld. En ik hoefde in Assen gelukkig niet met de NS-bus. Zoals twee weken eerder. Toen ik vreesde daar lang op te moeten wachten. Op zo'n bus. En daarom het laatste stukje meeliftte met een bevriende rapper die werd opgehaald door z'n vriendin. Een relaxte jongen die net was teruggekeerd van een tournee door Oostenrijk. Hij was in Wien, zo bleef hij stug volhouden. Van Wenen had hij vast nog nooit gehoord. Ach, ìk ken zijn muziek niet. Moet ik toch maar 's gaan kijken dan. Bij dope d.o.d.

Tja, poe, nou, wat zal ik zeggen. Niet ècht my cup of tea. 

Maar het boek dat Novy me leende dan weer wel. 
En dat is toch wel het fijnste wat er is:
trein - boek - zon.
Zonder 'gedeng gedeng', want het spoor is nu voegloos, aan elkaar gelast.
Lekker rustig.
  
Welk boek?
'De naam van de vader'. Van Nelleke Noordervliet.
Moet je lezen. Is gewoon goed. Echt goed.
Luister maar. 









8 opmerkingen:

  1. Ik ben er vorige maandag ook bijna geweest, Vianen is naar het schijnt toch Utrecht?
    En ik moest er opleiding geven in een hotel :-)
    (elke Nederlander weet nu naar het schijnt over welk hotel het dan gaat, omdat er maar ééntje is ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Behalve ik Koffiemetmelkensuiker...


    Utrecht is inderdaad een soort rampenstation. Mijn eerste treinreis in jaren en waar strand ik (bijna): Juist, Utrecht. Gelukkig wist mijn regelmatig treinende buurvrouw ons middels de laatste trein die het station verliet uit Utrecht te leiden. Bleek de trein ook nog de juiste kant op te gaan. Hoeveel geluk kan een mens hebben??

    Mooie foto's weer!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @kmms,
    Ik ben niet zo'n hotelganger, dus ook ik heb geen idee om welk hotel het gaat. Maar ben wel fervent radioluisteraar en ken Vianen dan ook uitsluitend van de filemelingen van 'de lekbrug bij Vianen'. Zeker allemaal op weg naar dat hotel ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Rianne. Zouden er vanwege die centrale (trein-) ligging dan ook de meeste liefdes ontstaan? Want dat schept een band, hé, dat samen vastzitten.
    Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Lehti,
    Ik heb je een mail gestuurd i.v.m. de Pay it forward 2012!

    groet
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je. Je mail zat in mijn spambox. heb 'm daaruit gevist en heb je gemaild. Dol ben ik op cadeautjes :-) Jammmie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja! Utrecht! Ik was daar pas nog met o.a. Susy en Novy. Leuke stad. M'n zusjes zijn er geboren, maar dat zou jou verder worst zijn.
    Dat boek, dat ga ik opschrijven.

    Oh, hoe ik hier kom? via Sanneke dit keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Es ist mir kein wurst, hoor, Door, integendeel. En dat jij onlangs in Utrecht was is me niet ontgaan. Sterker nog, je staat op de foto achter de link van Susy. Wie van de negen BB-ers jij bent.... geen idee. O wacht, dat staat er onder.
    De naam van de vader is geloof ik het lievelingsboek van Yvon. Sterker nog. Het ìs van haar. Moet je lezen. Erg leuk dat je hier langskomt, Dorien.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je hier komt lezen! Nog leuker als je laat horen wat je er van vindt.