dinsdag 5 juni 2012

Un mese fa



Voor- en napret is net zo fijn als vakantie zelf. Zeker nu. Omdat ik mijn camera niet kan vinden. Kwijt zal ie niet zijn, hooguit verstopt. Meestal vind ik namelijk alles weer terug.

Na ons uitstapje naar Zoutkamp heb ik geen foto's meer gemaakt. Dus plaats ik hier plaatjes van 'un mese fa'. Oftewel: 'een maand geleden'.

 Van toen Kees mierzoete taart uitzocht in de pasticceria. Waar per ongeluk drank in zat, maar die uit zuinigheidsoverwegingen tòch op moest volgens de jongens. Zodat ik een poging deed de rest aan de zwerver te slijten die sinds tien jaar in een badhokje aan het strand woont, maar die ik op de dag van ons vertrek niet 'thuis' aantrof, zodat we de taart alsnog tot de laatste kruimel oppeuzelden, met plastic roerstaafjes, op het vliegveld van Brindisi, waar ook werd getekend.

We zwommen in de Palude del Capitano, waar veel vis was en ook een haan leek te kraaien. Maar het was mijn mobiel, met felicitaties voor Kees. We openden het putdeksel en spiegelden ons in het stilstaande water, aten zee-egel, gaven ons laatste brood aan een illegaal vissende Marokkaan en probeerden Uno te spelen zonder dat de kaartjes in zee woeien. Kees onderzocht of strandmieren de sinaasappel lusten die we een dag eerder in Olijf haar tuin hadden geplukt.

'Laggiù', 'daar beneden'. Zoals men in Italië alles aanduidt dat zuidelijker, of dichter aan zee ligt dan de plaats waar je je bevindt. En giù was het, daar in de hak van de laars, in Apulië, in Gallipoli, Otranto, Taranto, Manduria en Grottaglie. In de Salento, streek zonder bergen of rivieren maar met heel veel ander moois. Zoals de zee en de zon. Die we allebei mee terugnamen naar Nederland, in de rode rugzak die Kees kreeg voor zijn achtste verjaardag. Mee naar 'lassù', 'naar boven'. Waar ik ook gelukkig ben. Net als in dat grijsgedraaide liedje van Modugno. Van 54 jaar geleden. Evergreens in zwart-wit te over in Italia. Deze van Carosone, ook uit 1958, is eigenlijk leuker. Schalt nu gepimpt en wel opnieuw over de dansvloer. Vol zelfspot. 'Je beter voordoen dan je bent'.
Zijn ze daar goed in, laggiù.
Sú-giù,
boven-beneden,
noord-zuid, hemel-aarde, zwart-wit.
Maar ik doe deze toch maar in kleur.









    














5 opmerkingen:

  1. Zoals gewoonlijk maak je mij aan het glimlachen....

    En wat een mooie foto's heb je weer geplakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. :-)
    en nu wil ik NU mijn rode rugzak pakken en naar boven gaan of naar beneden

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vrees dat dit voorlopig de laatste foto's zullen zijn Rianne. Mijn compleet versleten Canonnetje is namelijk nog steeds niet boven water. Of, nou ja, wat heet, het ding wàs al eens verzopen bij het kamperen in een zomerse bui. Er kroop een toen dikke mist op mijn foto's. Kreeg ik de tip het ding een dag in een bak rijst te leggen. En het werkte! (misschien moet ik die vage plaatjes eens gebruiken voor een griezellog. Dank voor lof en tip :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat let je, Daan? Pak die rode zak en ga! Breng je maan maar hier (mits je niet meer als melkfabriek fungeert. die van mij staat al een poosje droog) en vlieg naar de zon!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wanneer - zo ongeveer - is het jouw verjaardag?
    Zet ik meteen een "Lehti verjaart" website op en komen we ten gepaste tijde met een superdeluxe zelfreinigend en avondmaalbereidend fototoestel op de proppen.

    Jij hebt overigens nog wat fotomateriaal tegoed van me....

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je hier komt lezen! Nog leuker als je laat horen wat je er van vindt.