maandag 25 april 2016

De jeugd van tegenwoordig heeft recht op meer bloot!

"Ik kijk nooit tv", zei ik stoer.
"Jawel, je kijkt elke avond tv", wierp Kees (11) tegen.
"Ik krijg vaak genoeg kijktips van je" deed zijn vader er nog een schepje bovenop.

Ik bond in. Ze hadden gelijk. Ik kijk eigenlijk best vaak. Naar 'langs de oevers van de Yangtze', of naar '3 op reis' en onlangs zelfs naar 'Het beste Brein' (waarbij ik bij het rekenonderdeel volledig door Kees werd weggeblazen). Maar het vaakst nog naar reclame. In eerste instantie omdat ik nog steeds geen afstandsbediening heb. Maar ook omdat commercials het niveau van de deskundige in de witte jas die het waspoeder aanprijst, al lang zijn ontstegen.

Bijna bloot doet het altijd goed. De suggestie van lekkere seks prikkelt onze koophormonen. Schaars geklede vrouwen worden gelinkt aan auto's en parfum. Gezichtscreme en chocola worden aangeprezen met geile voice-overs. Maar gister werd ik gefêteerd op een geheel blote man. Die met een gelukzalige grijns in slow motion van een helling af rolde. Hierna volgde een spotje met een andere bloterik die naar een rode Engelse telefooncel rende. Het ging hier respectievelijk om een bouwmarkt en, jawel, ontbijtkoek. Wat opviel was dat beide heren ontdaan leken van hun libido. Dat lag niet aan het buiten beeld houden van hun geslachtdelen maar meer aan het feit dat goed geklede kerels vaak sensueler ogen (koffie!) dan bloot.

Zou het voor onze opgroeiende jeugd niet goed zijn als het taboe op het tonen van -normale- geslachtdelen weer wordt doorbroken? Nu extreme preutsheid lijkt te zijn doorgedrongen tot bad- en kleedkamer. Ik meen me te herinneren dat er vroeger bij gym tot een jaar of tien gemengde kleedkamers waren en dat er ook gemengd werd gedoucht. (nee, ik keek natuurlijk niet. Ik was toen nog een bleu blond vlechtenmeisje). Inmiddels schijnt het bij gym en bij sport normaal om ook bij gescheiden douchen een onderbroek aan te houden. Als er al wordt gedoucht. Tot mijn verbazing wist een ervaren trainer mij onlangs te zeggen het vaak de ouders zélf zijn die hier voor gaan liggen. Misschien denkt men dat elke trainer die met jeugd werkt zich aan blote kindertjes vergrijpt? Of zijn we zelf bang voor bloot geworden omdat we dit automatisch aan seks linken?

Maar hoe komt de toekomstige generatie er nu achter hoe het andere geslacht er uit ziet? Of dat van zijn seksegenoten? Welk ander referentiekader rest hen dan het stiekem bezoeken van pornosites vol piemels van twintig centimeter en gemodelleerde kale kutten en vol- (of vooral onder-) gespoten borsten. (Ook het beeld dat spermaspuiterij iets fijns of verplichts zou zijn is hardnekkig. Niet alleen onder jongeren).

Ik wacht met smart op de eerste commercial waarbij een sportheld verschijnt met een kleine, onbesneden pik of een scheve grote kut. Ter inspiratie kunnen reclamejongens het British museum bezoeken. Waar blote rennende mannen als helden worden afgebeeld. 2500 jaar geleden was je met een klein pikkie gewoon cool!

9 opmerkingen:

  1. Mooi verhaal. Voel me aangesproken.. Ik maak mij meer zorgen over al die reclames waarin vrouwen en meisjes bang gemaakt worden voor luchtjes, schimmels en ander ongemak. Was ik vrouw, dan zou ik het niet pikken. (laatste woord is niet grappig bedoeld.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hé Dick, fijn dat je weer eens langskomt.
    Soms lukt het ouders of leerkrachten om kinderen een beetje zelfvertrouwen mee te geven (je bent goed zoals je bent) maar al die bangmakerij van de commercie breekt dat rap weer af. Geldt ook voor volwassenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. om nu eens gehéél naast de kwestie te antwoorden (niet ouder zijnde en zo...)
    1. gemengde doucheruimtes hebben in België bij mijn weten nooit bestààn (waarmee ik volmondig bevestig dat jullie zuiderburen geheel ende volledig achterlijk zijn)
    2. daardoor konden wij natuurlijk nooit regresseren, zoals jullie blijkbaar wèl hebben gedaan
    3. je twee links van blote man zijn (helaas) dezelfde
    4. de rollende blote man was bijzonder vermakelijk
    5. ik hàd natuurlijk gehoopt een meer gesculpteerd exemplaar te mogen aanschouwen (maar dan was het minstens honderd maal minder vermakelijk geweest)
    6. ik hoop dat onze jeugd minder te maken zal krijgen met onwerkelijke beelden die niets met de realiteit en àlles met marketing te maken hebben (maar ik geloof dat daar meerdere generaties voor zullen nodig zijn)

    los van dit alles
    genoot ik, zoals altijd, van je schrijven

    en zend ik je
    zij het virtueel
    een heel dikke zoen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dan je wel Olijf!
    3 is aangepast zodat ik ook beetje tegemoet kom aan 5.
    ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. yep, gezien!
    met dank voor de tegemoetkoming :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zijn niet alle piemels minstens 20 ? Op de mijne na dan.
    Ach, bloot, het is niet om aanzien in realiteit dat is de reden waarom we het allemaal verstopt willen houden ?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Eerst even uitzoeken of Blogspot me hier toelaat, ik ben benieuwd.
    Bertie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou, dan probeer ik het ook nog een keer. Meestal gaat het niet goed als je met een WP account op iets van Blogspot wilt reageren.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jee, ik ben er door, misschien omdat ik op anoniem klikte?

    Bas gaf deze link, zodoende ben ik hier terecht gekomen.
    Tja, hoe kinderen nu wijzer moeten worden, dat is een moeilijke vraag. Spelen ze tegenwoordig geen vadertje-en-moedertje meer?
    Zelf ben ik ouder-af maar ik merk dat de kleinkinderen het verschil tussen jongens en meisjes heel goed kennen.


    Bertie
    https://bertjens.wordpress.com/

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je hier komt lezen! Nog leuker als je laat horen wat je er van vindt.